ΜΙΚΡΟ ΔΙΗΓΗΜΑ
Η αισθητική της μικρής φόρμας
στην αφήγηση
Το μικρό ή υπερμικρό διήγημα ή σύντομη αφήγηση, είναι μια σύντομη πεζογραφική φόρμα που
τα βασικά της χαρακτηριστικά είναι η πλοκή και ο μικρός αριθμός λέξεων. Του
έχουν αποδοθεί διάφορες ονομασίες: flash fiction, ιστορία ταχυδρομικής κάρτας μέχρι και διήγημα- αστραπή. Τα τελευταία χρόνια το πεζογραφικό αυτό
υποείδος του διηγήματος έχει πραγματοποιήσει μια εκπληκτική διαδρομή σε πολλές
χώρες και γλώσσες, θυμίζοντάς μας την ανάλογη πορεία του χάικου εκτός Ιαπωνίας.
Το είδος αυτό δεν θα μπορούσε βέβαια να
μην διαθέτει τους προγόνους του: αρχικά τα έργα του Αισώπου και αργότερα τα
διηγήματα των: Τσέχωφ, Κάφκα, Μπόρχες, Λόβκραφτ, Μπράντμπερυ, Βόνεγκατ κ.ά.
Η συντομότερη ιστορία έξι
λέξεων υπονοούμενης πλοκής, αποδίδεται στον Χέμινγουαιη: «Για πούλημα: παιδικά
παπούτσια, εντελώς αφόρετα».
Το περιοδικό «Πλανόδιον» εισηγήθηκε τον όρο «Μπονζάι», έναν πλατιά διαδεδομένο διεθνή φυτοκομικό όρο. Σύμφωνα με το λεξικό της «Βικιπαίδειας» το «Μπονζάι» είναι τέχνη. Είναι η τέχνη της αισθητικής σμίκρυνσης των δέντρων ή της ανάπτυξης ξυλωδών φυτών σε σχήμα δέντρου, πάντοτε σε φορητά δοχεία.
Ο Γιάννης Πατίλης ιδρυτής και
ενεργό μέλος στο Πλανόδιον,
παρατηρεί ότι « οι ΙΣΤΟΡΙΕΣ
ΜΠΟΝΖΑΙ συνιστοῦν μυθοπλασίες που δεν είναι ἁπλῶς καὶ μόνον «μικρὰ»
διηγήματα, ἀλλὰ διηγήματα γιὰ τὰ ὁποῖα ἡ συνειδητὴ ἐπιδίωξη
τῆς βραχύτητάς τους ἀποτελεῖ τὸν πρῶτο sine qua non παράγοντα τοῦ
εἴδους τους.»
Ο άλλος σημαντικός παράγοντας
που προϋποθέτει μια ιστορία μπονζάι είναι η ισχυρή εντύπωση που αφήνει στην
ψυχή του αναγνώστη.
Ως πατέρας του σύντομου
διηγήματος θεωρείται σύμφωνα με τον Πατίλη, ο αμερικανός Εντγκαρ Αλλαν Πόε.
Η συντομία όπως
τόνιζε ο Πόε, ἔχει ἕναν ἰδιαίτερο σκοπό: νὰ ἐξασφαλίσει τὸ αἴσθημα
τῆς ὁλότητας καὶ τῆς ἑνότητας τοῦ καλλιτεχνικοῦ ἔργου
– ποιότητες ποὺ καταστρέφονται, ὅπως ὑποστηρίζει, στὰ συνηθισμένα
μυθιστορήματα ὅπως καὶ στὰ μεγάλα ἀφηγηματικὰ ποιήματα. Ο ίδιος
διατύπωσε την άποψη ότι «τὸ σωστὸ λογοτεχνικὸ ἔργο πρέπει νὰ μπορεῖ νὰ
διαβαστεῖ «in one sitting», δηλαδὴ «σὲ μιὰ μόνο ἀνάγνωση», «διαμιᾶς»,
«μονορούφι», ἢ —σε μια λέξη πρὸς λέξη μετάφραση— «σὲ μιὰ καθισιά».
Εὰν , συνεχίζει ο Πόε, «γιὰ
τὴν ἀνάγνωσή του χρειαστοῦν «δυὸ καθισιές» («if two sittings
be required»), ὑπεισέρχονται στὴν πρόσληψη τοῦ ἔργου τὰ πράγματα
τοῦ καθ’ ἡμέραν βίου καὶ κάθε αἴσθημα ὁλότητας καταστρέφεται
ἀμέσως.»
Αν αναλογιστούμε στην εποχή που διανύουμε πόσο διαρκεί η
«καθισιά» του σύγχρονου ανθρώπου θα απαντήσουμε προφανώς ότι διαρκεί πολύ λίγο.
Αυτό
δεν σημαίνει ότι καταργείται βέβαια το καλό μυθιστόρημα «ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ σύμβολα
τοῦ ἀγωνιζόμενου γιὰ ψυχικὴ καὶ πνευματικὴ ποιότητα νεωτερικοῦ
ἀνθρώπου, μόνο ποὺ ἐδῶ ἄλλες ἀξίες, ὅπως εἶναι ἡ ἀντοχὴ καὶ
ἡ διάρκεια μέσῳ τῆς ἐπιστροφῆς, διασώζωνται μέσα ἀπὸ
ἄλλους δρόμους τῆς γραφῆς.»
Συνοψίζοντας, αν ένα φυτό μπονσάι
είναι ένα καλλιτεχνικό αντίγραφο ενός δέντρου σε μικρογραφία, κατά συνέπεια και
ένα διήγημα μπονζάι είναι ένα καλλιτέχνημα σε μορφή μινιατούρας. Διότι «Το να
φροντίζεις ένα μπονσάι είναι σαν να γράφεις. Το να γράφεις είναι σαν να
φροντίζεις ένα μπονσάι».
Είναι απαραίτητο να κατέχεις την τεχνική και να διαθέτεις την αισθητική της
μικρής φόρμας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου